Financiele ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.
(bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Actualisatie begroting 2021-2025 | |||||
1. Jeugdzorg: Gecertificeerde instellingen We stellen aan de Gecertificeerde Instellingen, waaronder Jeugdbescherming Brabant, extra geld beschikbaar om te komen tot kostendekkende tarieven. We betalen dit van het extra geld dat we van het Rijk voor Jeugdzorg ontvingen (programma 0). | -123 | -62 | -64 | -61 | -63 |
2. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo): Begeleiding Meer inwoners doen een beroep op de maatwerkvoorziening Begeleiding. Dit komt door de vergrijzing en door het meer en langer zelfstandig blijven wonen van ouderen. Ook gaan we ervan uit dat er sprake is van een inhaalslag door corona. | -500 | -500 | -500 | -500 | -500 |
3. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo): Huishoudelijke ondersteuning Meer inwoners doen een beroep op de maatwerkvoorziening Huishoudelijke Ondersteuning. Dit komt door de vergrijzing en door het meer en langer zelfstandig blijven wonen van ouderen, maar vooral ook door de landelijke maatregel van het abonnementstarief. | -425 | -850 | -1.075 | -1.300 | -1.525 |
4. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo): Persoonsgebonden Budget Er vindt (gedeeltelijk) een verschuiving plaats van het Persoonsgebonden budget (pgb) naar Zorg in natura met name bij de maatwerkvoorzieningen Begeleiding en Huishoudelijke Ondersteuning. | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
5. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo): Woonvoorzieningen Meer inwoners doen een beroep op de woonvoorzieningen. Dit komt door de vergrijzing en door het meer en langer zelfstandig blijven wonen van ouderen. Ook het abonnementstarief en uitspraken van de Centrale Raad van Beroep leiden tot stijging van de woonvoorzieningen. | -40 | -40 | -40 | -40 | -40 |
6. Welzijn: corona Op de programma's 5,6 en 7 verantwoorden we diverse incidentele uitgaven door de coronacrisis. Deze uitgaven betalen we uit de ontvangen coronacompensatie op programma 0. Op programma 6 zetten we deze coronacompensatie gedeeltelijk in voor de vangnetregeling subsidies (€ 26.000), de meerkostenregeling corona voor het jaar 2021 (€ 149.000), de extra inzet van de jongerenwerker (€ 86.000) en extra budget voor de mantelzorgwaardering (€ 30.000). | -291 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7. Beschermd wonen Binnen de regio Breda spraken we met elkaar af om vanaf 2021 financieel solidair te zijn en gezamenlijk de doordecentralisatie van Beschermd Wonen voor te bereiden. In de begroting namen we € 85.000 op om het financiële risico van centrumgemeente Breda af te dekken. Omdat Breda extra geld ontving van het Rijk, is er geen sprake van een financieel tekort. Hierdoor valt dit bedrag vrij. | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8. Vluchtelingenwerk Tot nu toe maakten we jaarlijks afspraken met het Vluchtelingenwerk over hun inzet. Vanaf 2022 verloopt dit structureel via het Werkplein. | 0 | -65 | -65 | -65 | -65 |
9. Wet Inburgering Van het Rijk ontvangen we geld voor de uitvoering van de Wet Inburgering. | 0 | 190 | 285 | 309 | 309 |
10. Wet Inburgering - Werkplein Op 1-1-2022 treedt de Wet Inburgering in werking. Het Werkplein voert deze wet uit. Op basis van de begrote kosten voor inburgering, betalen dit geld door aan het Werkplein. | 0 | -190 | -285 | -309 | -309 |
11. Werkvoorzieningschap (WVS) WVS ontving in 2021 van het UWV een compensatievergoeding voor de verstrekte transitievergoedingen. Deze wordt naar rato aan de WVS-gemeenten uitbetaald. In 2022 nemen de loonkosten voor de doelgroep van de sociale werkvoorziening door CAO aanpassingen naar verwachting sterker toe dan de subsidie die we van het Rijk ontvangen. | 260 | -41 | 8 | 13 | 47 |
12. Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) We ontvingen een tweede en derde voorschot voor de uitvoering van de Tozo. | 1.107 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13. Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) De ontvangen voorschotten voor de uitvoering van Tozo betalen we door aan het Werkplein. | -1.107 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14. BUIG-budget We verwerken het definitieve BUIG-budget 2021. Volgens landelijke prognoses stijgen de uitkeringslasten in de komende jaren. Naar verwachting neemt dan ook het BUIG-budget toe. Deze verwachte stijging nemen we budgetneutraal op in de begroting. | -207 | 358 | 937 | 1.274 | 1.620 |
15. Werkplein: inkomen We passen de begroting van het Werkplein aan door hogere uitkeringslasten. Het aantal uitkeringsgerechtigden nam toe door de coronacrisis. De oorspronkelijke begroting van het Werkplein was opgesteld voor het uitbreken van de coronacrisis. Over de periode van september 2020 tot mei 2021 realiseerde het Werkplein in opdracht van de gemeente 21 extra plaatsingen. Dat levert een besparing op de uitkeringslasten op van ruim € 250.000. Hiermee is de taakstelling op de uitkeringslasten gerealiseerd. Per saldo resteert een positief resultaat in 2021 op het product Inkomen van € 216.000. Op basis van de prognoses van het Centraal Planbureau verwachten we in de komende jaren een stijging van het aantal bijstandsgerechtigden. Het Werkplein houdt hier in haar begroting rekening mee. Ook verwachten we een indexatie van de uitkeringsnormen. | 216 | -358 | -937 | -1.274 | -1.620 |
16. Werkplein: uitvoeringskosten In 2021 vallen de uitvoeringskosten lager uit dan verwacht. Door de coronacrisis en de toename van nieuwe doelgroepen neemt het klantenbestand van het Werkplein in de komende jaren toe. Het Werkplein moet daarvoor de personele formatie verhogen. Hierdoor stijgen de uitvoeringskosten. | 60 | -56 | -71 | -90 | -137 |
17. Werkplein: Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) De kosten voor de TONK-regeling vallen lager uit dan de ontvangen rijksbijdrage. | 57 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18. Werkplein: Werk en Participatie De gemeente krijgt van het Rijk een hogere bijdrage voor de begeleiding van de doelgroepen van de Participatiewet. Volgens de geldende afspraken betalen wij deze bijdrage één-op-één door aan het Werkplein. | 0 | 49 | 43 | 35 | -4 |
20. Taakstelling accommodaties De taakstelling op accommodaties is niet behaald. We konden geen panden afstoten. | -66 | 0 | 0 | 0 | 0 |
21. Bezuiniging beheerkosten wijkgebouwen We brengen de beheerskosten van de wijkgebouwen terug. We doen een groter beroep op de zelfwerkzaamheid, inzet van vrijwilligers en inwoners, en kijken naar alternatieve doelgroepen die hierin ondersteuning kunnen bieden. Deze besparing was vorig jaar administratief onjuist geboekt op musea. We corrigeren dit nu (zie programma 5). | 0 | 0 | 120 | 120 | 120 |
22. Bezuiniging subsidies Tijdens de behandeling van de kadernota is toegezegd om de beoogde bezuiniging op subsidies van 25% terug te draaien naar 10%. Subsidies die voor 2021 zijn toegekend voor activiteiten, maar niet zijn uitgegeven door de | 57 | -57 | 0 | 0 | 0 |
23. Reserve nog uit te voeren werkzaamheden Tijdens de behandeling van de kadernota is toegezegd om de beoogde bezuiniging op subsidies van 25% terug te draaien naar 10%. Subsidies die voor 2021 zijn toegekend voor activiteiten, maar niet zijn uitgegeven door de | -57 | 57 | 0 | 0 | 0 |
24. Bezuiniging expoitatievergoeding wijkgebouwen De wijkgebouwen ondervonden nadeel door de coronacrisis. We komen hen daarbij tegemoet door niet te bezuinigingen op de exploitatievergoeding voor 2022. We brengen deze vergoeding ten laste van de ontvangen coronacompensatie. | 0 | -45 | 0 | 0 | 0 |
25. Niet bezuinigingen op beheer wijkgebouwen We laten de bezuiniging op de WVS gelden voor de wijkgebouwen vanaf 2023 vervallen. Het college gaat in overleg met de verschillende bestuurders van wijkcentra om te kijken hoe we deze middelen kunnen inzetten voor beheer en exploitatie van deze wijkcentra. Ook kijken we of we deze middelen kunnen inzetten voor andere voorzieningen waar we beheer en exploitatie ondersteunen. In de kadernota 2023 nemen we hiervoor voorstellen op. | 0 | 0 | -120 | -120 | -120 |
26. Exploitatiesubsidie scouting in 5 jaar afbouwen We bouwen de exploitatiesubsidie van de scouting niet in drie maar in vijf jaar af. Hierdoor brengen we de continuiteit van de scouting niet in gevaar. | 0 | -9 | -18 | -12 | -6 |
27. Overig Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000. | 109 | -41 | -50 | -43 | -54 |
Totaal wijzigingen | -715 | -1.510 | -1.682 | -1.913 | -2.197 |